Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Persondataforordningen igen igen!

Så er den nye persondataforordning trådt i kraft og det betyder for jeres virksomheder at I skal begynde at tage forholdsregler vedr. persondata som personnumre, adresser, uddannelsesbeviser, telefonnumre til pårørende for ansatte, tatoveringer, seksuel orientering, politiske tilhørsforhold hvis alle disse ting samt meget mere, er dokumenteret i jeres virksomhed i papirform eller elektronisk.

Hvis disse oplysninger er i papirform skal de opbevares i et aflåst skab som kun betroede medarbejdere har adgang til i forbindelse med udførelse af deres arbejdsfunktion. Ingen andre må have adgang til disse informationer.

Hvis oplysningerne opbevares elektronisk skal de sikres med adgangskoder som kun betroede medarbejdere har adgang til i forbindelse med udførelse af deres arbejdsfunktion. Ingen andre må have adgang til disse informationer. Mange virksomheder har jo begge dele så dette giver måske lidt udfordringer både elektronisk og i papirform.

Dansk Byggeri har masser af informationer på hjemmesiden som du drage nytte af, der er bl.a. gode råd til virksomheder uden ansatte og virksomheder med få ansatte. De kan fungere som to-do-liste i din virksomhed.

Dansk Byggeri har 6 råd til mindre virksomheder med få ansatte.

  1. Skab overblik over og lav en skriftlig beskrivelse af, hvilke typer af personoplysninger virksomheden ligger inde med og hvorfor samt om oplysningerne videreformidles
  2. Udarbejd beskrivelse af behandlingsaktiviteter over personoplysninger
  3. Information til ansatte, kunder, samarbejdspartnere om virksomhedens behandling af oplysninger
  4. Hav overblik over virksomhedens databehandlere
  5. Udarbejd slettepolitik for personoplysninger
  6. Sørg for at have styr på virksomhedens IT sikkerhed

6 råd til virksomheder uden ansatte

  1. Skab overblik over og lav en skriftlig beskrivelse af, hvilke typer af personoplysninger virksomheden ligger inde med og hvorfor samt om oplysningerne videreformidles
  2. Udarbejd beskrivelse af behandlingsaktiviteter over personoplysninger
  3. Information til kunder og samarbejdspartnere om virksomhedens behandling af oplysninger
  4. Hav overblik over virksomhedens databehandlere
  5. Udarbejd slettepolitik for personoplysninger
  6. Sørg for at have styr på virksomhedens IT sikkerhed

På Dansk Byggeris hjemmeside under fanen Persondata  er der masser af informationer og gode råd til hvordan man opfylder den nye persondataforordning.

Læs mere her
Jens Peder Guldberg
Konsulent FSO